Kasacja pojazdów dotyczy przede wszystkim samochodów, które na skutek wypadku czy długotrwałego użytkowania zostały wycofane z eksploatacji i uznane za wraki. Przeznaczenie ich do złomowania pozwala uniknąć wysokich kosztów związanych z karami za porzucenie samochodu oraz wyrejestrować auto z centralnej ewidencji pojazdów, co znosi obowiązek dokonania opłaty za ubezpieczenie OC.
Decydując się na złomowanie pojazdu, właściciel (lub właściciele) powinien zadbać o skompletowanie wszystkich niezbędnych dokumentów związanych z samochodem, takich jak dowód rejestracyjny, karta pojazdu, indywidualny numer VIN (Vehicle Identification Number), a także odkręcenie tablic rejestracyjnych. Ważne jest upewnienie się, czy samochód ma ważną polisę OC – jest to punkt obowiązkowy, bez którego nie jest możliwe legalne przejście procesu kasacji pojazdu. Nieopłacone ubezpieczenie skutkuje koniecznością uregulowania kary za brak jego ciągłości, której wysokość zależy od rodzaju samochodu oraz okresu zwłoki.
Kasacją pojazdów zajmują się dedykowane Stacje Demontażu Pojazdów. Podczas wyboru odpowiedniego miejsca warto kierować się nie tylko najbardziej atrakcyjną ceną możliwą do uzyskania ze zutylizowanego samochodu, ale przede wszystkim legalnymi praktykami. Tego typu zakłady muszą mieć bowiem odpowiednie uprawnienia i spełniać wymogi prawne, które będą warunkować możliwość wystawiania dokumentu potwierdzającego złomowanie przyjętego auta. Działające zgodnie z prawem stacje demontażu mają zezwolenie na działalność przyznawane przez marszałka wojewódzkiego.
Stacja zajmująca się procesem kasacji pojazdów dokona złomowania samochodu po uprzednim przedstawieniu odpowiednich dokumentów oraz tablic rejestracyjnych. Po demontażu pojazdu i segregacji jego części na te przeznaczone do dalszego przetwarzania, recyklingu lub utylizacji, pracownicy stacji wystawiają właścicielowi odpowiednie zaświadczenie, a także dokonują unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic rejestracyjnych. Właściciel otrzyma także należną zapłatę za zeszrotowany samochód – zwykle cena waha się od 30 do 40 groszy za kilogram masy.
W ciągu 30 dni od otrzymania zaświadczenia o złomowaniu samochodu konieczne jest załatwienie formalności i udanie się do dedykowanego Wydziału Komunikacji. Po przedstawieniu wymaganych dokumentów oraz okazaniu dowodu osobistego, urzędnik wyrejestruje samochód i wykreśli go z centralnej ewidencji pojazdów – opłata za usługę wynosi 10 zł. Nie ma konieczności informowania o złomowaniu samochodu innych organów, na przykład Urzędu Skarbowego, ponieważ wszystkie najważniejsze dane zostają umieszczone w systemie CEPIK. Niedotrzymanie terminu wiąże się z nałożeniem na właściciela kary finansowej.
O procesie kasacji pojazdu należy poinformować także ubezpieczyciela OC. W przypadku opłacenia ubezpieczenia OC na dłuższy okres, właściciel może złożyć odpowiedni wniosek, domagając się zwrotu części składki za niewykorzystany czas ochrony.